HET MONTEREN VAN EEN KRUKAS

Back to Blog

HET MONTEREN VAN EEN KRUKAS

Allereerst moet u zich ervan bewust zijn dat het verwijderen van de krukas niet bepaald eenvoudig is. Met name bij de versnellingsbak moet u ervoor zorgen dat u elke ring en schroef op de juiste plaats terugplaatst.

Voorbereidende werkzaamheden: Het is van
fundamenteel belang om schoon te werken wanneer de motor is uitgeschakeld, zodat er geen vuil in de versnellingsbak kan vallen.
Ook is het belangrijk om over het juiste en goede gereedschap te beschikken. Je moet ervoor zorgen dat je alles wat je nodig hebt van tevoren klaarmaakt.

Uitbreiding:
Allereerst pak je je nieuwe krukas en de nieuwe lagers en leg je deze in het vriesvak van je koelkast. Hoe langer je er bent, of hoe kouder je de krukas krijgt, hoe beter het is om later te monteren.

Om de krukas te verwijderen, moet u eerst de motor van de bromfiets verwijderen. Dit is een goede manier om bij alle benodigde onderdelen te komen. Tap de transmissieolie en het koelwater af.

Maak alle bevestigingen aan de koppelingszijde los en doe hetzelfde aan de ontstekingszijde.
Vervolgens kunt u zowel de cilinder als het inlaatspruitstuk en de carburateur verwijderen.
Als je alle onderdelen hebt verwijderd, zie je de schroeven (meestal aan de ontstekingszijde) die de twee helften van de behuizing bij elkaar houden. Verwijder alle schroeven en zorg ervoor dat u er geen vergeet! Schroeven zijn vaak verborgen onder vuil.

Als alle bevestigingen en schroeven zijn losgemaakt, kunt u de motor splitsen. Plaats de motor indien mogelijk zo dat u met een rubberen hamer lichte klappen kunt geven aan de krukas en versnellingsassen. Als je er geen hebt, kun je een lichte normale hamer gebruiken. Draai hiervoor echter de moeren op de schroefdraad om de schroefdraad te beschermen.

Als de motor begint te splijten, zorg er dan voor dat alle onderdelen van het tandwiel, indien mogelijk, in de ene helft van het motorblok blijven.

Beveilig uw transmissie zodat deze niet uit de motor kan vallen! Een versnellingsbak monteren is nog moeilijker!

Vervolgens kunt u de krukas uit de behuizingshelft slaan waarin deze zich bevindt. Als de golf moeilijk is, kunt u de lagers verwarmen met een föhn.
Ook de oude krukaslagers en de oude Simmerringen moeten verwijderd worden. Met de Simmerrings zou het vrij eenvoudig moeten zijn. Je kunt de kampen gewoon afwijzen.

Als de krukaslagers en sudderringen van de krukaskamer eruit zijn, moeten de lagerzittingen en de afdichtingszittingen snel worden gereinigd.
Daarna kan de installatie beginnen. Verwarm eerst de helft van het huis waarin u het krukaslager wilt plaatsen. Maar haal de pils nog niet uit de koelkast!
Als de behuizingshelft voor de eerste keer echt warm is, kun je het peilen – maar leg het eerst opzij en verwarm de behuizingshelft opnieuw! Dan zou het kamp er gewoon in moeten vallen.
Als dat niet het geval is, kun je relatief eenvoudig helpen met het oude krukaslager. Plaats hem op de nieuwe en gebruik hem om het nieuwe krukaslager aan te drijven.
Belangrijk: Raak NOOIT de binnenring van het lager! Zo beschadig je het.

Als het lager goed zit, hoort u een verandering in het contactgeluid.

Herhaal het proces op de andere helft van de behuizing.

Nu moet je de twee helften van de behuizing al tegen elkaar zetten. Controleert of alle onderdelen op hun plaats zijn gebleven.

Bij het inbrengen van de krukas moet er snel gehandeld worden. De golf moet zo koud mogelijk blijven! Verwarm de ene helft van het huis samen met het lager en steek de as in het lager. Dit moet ook vrij eenvoudig zijn met krimpen.
Als je moet helpen, plaats dan een pijp over de binnenkant van het kamp (van buitenaf) en ondersteun deze. Dus de hamerslagen kunnen hem geen kwaad doen.

Je moet snel verder, hoe kouder de krukas, hoe makkelijker!
Ontgrendelt de versnellingsbak, bevochtig de afdichtvlakken met een beetje afdichtmiddel. Neem nu de andere helft en herhaal het proces zoals zojuist beschreven. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat de tandwielassen weer goed in hun lagers glijden. Een beetje vet helpt vaak.

Montage:
Zodra alles weer op zijn plaats zit, kun je beginnen met het weer in elkaar schroeven van de behuizingshelften. Zorg ervoor dat u de schroeven kruiselings aandraait.
Controleer nadat de behuizing is gesloten of alle onderdelen vrij kunnen draaien. Doen ze dit niet, dan helpt een lichte slag van de hamer vaak .

Als alles in orde is, kunt u de motor zoals gewoonlijk weer in elkaar zetten.

Share this post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to Blog
De waardering van schakelonderdelen.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.2/10 gebaseerd op 47 reviews.