HET MONTEREN VAN EEN CILINDERKIT

Back to Blog

HET MONTEREN VAN EEN CILINDERKIT

Voorbereidend werk:
Kies eerst een schone plaats om te schroeven. Ook voor een succesvolle ombouw naar een cilinder is het juiste gereedschap essentieel. U dient zeker een ratelset en diverse ringsleutels en tangen bij de hand te hebben. Een punttang is erg belangrijk. Dan is het logisch als je op zoek bent naar een schone doos voor kleine onderdelen en schroeven. Je hebt ook een bak nodig voor je koelwater. Liefst iets groots en plats.

Cilinder demonteren:
Tap eerst het koelwater uit uw motor af. Zoek hiervoor het laagste punt op het koelcircuit van uw bromfiets (meestal is dit de waterpomp). Demonteer de slangen en laat het koelwater in een schone bak lopen. Als je geen vuil in het water hebt, kun je hem zelfs nog een keer gebruiken.

Nu kunt u het water langzaam laten weglopen en u aan andere dingen wijden. Demonteer indien mogelijk alles wat u zou kunnen hinderen om de cilinder uit het blok te verwijderen. Vaak is het zinvol om de hele motor te verwijderen.

Als je nu gemakkelijk bij de cilinder kunt komen, neem dan een sleutel die op de cilinderkopmoeren past of een ratel met een geschikte moer. Voordat u dit doet, moet u echter de bougie verwijderen als u deze wilt blijven gebruiken. Draai nu de moeren van de cilinderkop los en trek de cilinderkop eraf. Nu kun je al naar de zuiger kijken.
De cilinder kan nu worden verwijderd; als hij er moeilijk af komt, kunt u de motor voorzichtig tornen met de kickstarter, hierdoor komt de cilinder los van de afdichting. Nu heb je goed zicht op de zuiger en de drijfstang.

Zorg ervoor dat de nieuwe cilinder wordt geleverd met tapeinden. Als die er zijn, kunt u de oude losschroeven. Dit werkt het beste als je twee moeren over de schroefdraad draait, ze stevig tegen elkaar aandraait en dan een van de moeren draait. De nop zou nu mee moeten draaien.

Nu kunt u de zuiger losmaken van de drijfstang. Bekleed eerst de krukaskamer met een schone doek. De clip van de zuigerpen kan dus niet in het motorhuis verdwijnen.

De beste manier om de clip los te maken is met een punttang of een borgveertang, afhankelijk van het type clip dat is geïnstalleerd. Het is voldoende als u slechts één van de twee clips verwijdert.

De zuigerpen kan erg moeilijk te verwijderen zijn. Het beste wat je hier kunt doen, is een föhn gebruiken om de kolf te verwarmen. Deze zet door de hitte verder uit dan de bout. De bout moet dan gemakkelijk naar buiten kunnen worden geduwd.
Vermijd het gebruik van een hamer of soortgelijke methoden om de bout eruit te halen! De stoten kunnen de drijfstang verbuigen of het drijfstanglager beschadigen!
Reinigt nu het afdichtingsoppervlak van het motorblok van resten van de oude afdichting. Dit gaat heel goed met een scherp mes.

Installatie:
Nu is het tijd om opnieuw te installeren, waarbij indien mogelijk altijd het lager van de zuigerpen wordt vervangen.

Monteer de zuigerveren op de nieuwe zuiger. Wees echter voorzichtig! De zuigerveren breken heel gemakkelijk. Nu kunt u de zuiger weer op de drijfstang plaatsen. Let op de montagerichting van de zuiger. De pijl op de zuiger moet altijd in de richting van de cilinderuitlaat wijzen.

Als de bout ook hier moeilijk gaat, kun je het trucje met de föhn weer toepassen.
Dan moet je de clips nog plaatsen. Dit kan een beetje lastig zijn, maar het kan worden gedaan. Zorg ervoor dat de clips 100% goed zijn!

Plaats de nieuwe pakking op het motorblok.

U bent nu klaar om de cilinder opnieuw te installeren. Smeer vooraf het loopvlak en de zuiger met een beetje 2-takt olie. Let op de montagerichting van de zuigerveren.
Dan schuif je de cilinder er gewoon overheen.

Als u de cilinder, afdichting en zuiger goed heeft gemonteerd, kunt u de cilinderkop en afdichting op de cilinder plaatsen.
Draai de schroeven van de cilinderkop voorzichtig kruislings vast.
De basisstappen zijn gedaan. De cilinder zit! Nu kun je alles weer in elkaar zetten en de cilinder intrekken.

Inrijden van de nieuwe cilinder:
Een cilinder moet de eerste 500 km worden ingereden. Gedurende deze tijd slijpen de zuigerveren.

0-100 km:
U mag alleen in het eerste derde deel van het toerenbereik rijden. Geef niet vol gas en rijd met iets meer olie in het mengsel dan normaal.

100-250km:
Nu kun je al naar het bovenste derde deel van de snelheid gaan. Er is geen extra olie nodig.

250-400km:
Nu kun je de motor een paar volle gasstoten geven. Zet de motor echter nooit helemaal uit!

400-500 km:
De cilinder kan de laatste 100 km normaal worden gereden. Gedurende deze tijd vermijdt het echter nog steeds grote belastingen zoals “continu volgas”

Share this post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to Blog
De waardering van schakelonderdelen.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.2/10 gebaseerd op 47 reviews.