TANDWIELVERHOUDING VERANDEREN – BETERE ACCELERATIE OF TOPSNELHEID?

Back to Blog

TANDWIELVERHOUDING VERANDEREN – BETERE ACCELERATIE OF TOPSNELHEID?

De brommervertaling uit serieproductie is altijd een compromis. De fabrikanten willen de smaak van elke klant behagen en zoveel mogelijk bromfietsen van één model verkopen. Daarom trimmen de ingenieurs een productiebromfiets niet op bijzonder hoge trekkracht of een maximaal mogelijke topsnelheid. Dat laat ruimte voor een beetje knutselplezier bij het afstemmen. U kunt de overbrengingsverhouding van de bromfiets wijzigen en zo uw sterke punten vrijgeven waar u ze nodig heeft.

Meer of minder tanden?

Wat wil je bereiken Ben je geïnteresseerd in het ervaren van verbeterde acceleratie op je offroad-machine, waardoor nog meer stof opwaait, of moet de topsnelheid het adrenalineniveau verhogen met nieuwe records? Deze twee opties staan ​​voor u open als u de overbrengingsverhouding van de bromfiets wilt wijzigen. Het is niet zo moeilijk. Het is echter belangrijk om de afzonderlijke onderdelen van een kettingset te kennen. En u moet weten wat er verandert als u het ene onderdeel verwisselt voor een ander, niet identiek onderdeel.

De bromfietskettingset

Tweewielers gebruiken de term om de hele aandrijfeenheid rond de ketting aan te duiden. Een kettingset bestaat in principe uit drie delen; de ketting zelf, het tandwiel en het rondsel. Het rondsel is het tandwiel dat direct aan de motor is bevestigd en de ketting aandrijft. Het ringtandwiel is het tandwiel op het achterwiel van uw bromfiets. Meestal wordt een rollenketting gebruikt. Zodra je de beslissing hebt genomen om de overbrengingsverhouding van je bromfiets te veranderen, ga je op zoek naar een geschikte kettingset. Het heeft geen zin om alleen het rondsel of het tandwiel te vervangen, omdat de slijtage bij het combineren van nieuwe en gebruikte onderdelen in de kettingset extreem hoog is.

het rondsel

In een kettingset wordt het kleinere tandwiel het rondsel of kettingrondsel genoemd. Meestal is deze op de motor gemonteerd en drijft de kettingset aan. Bij het produceren van een rondsel gebruiken fabrikanten een hoog koolstofstaal omdat hardheid een prioriteit is. Daarnaast hebben de ontwikkelingsingenieurs het ontwerp van de rondsels in verschillende richtingen gewijzigd om meer optimale oplossingen te bieden voor specifieke doeleinden. De basis is het reguliere stalen rondsel.

Zogenaamde SuperSport-rondsels zijn voorzien van boringen, die zorgen voor een lichter gewicht bij hetzelfde draagvermogen. Dankzij een speciale poetsbeurt lopen deze tandwielen ook nog eens extreem lichtlopend, ideaal voor de autosport.

Spatborden zijn bedoeld voor gebruik in het hele land. Fijne groeven in het rondsel voorkomen dat modder, vuil en ijs of sneeuw blijven plakken.

Bijzonder zijn de stille tandwielen. Deze rondsels zijn aan beide zijden voorzien van een rubberen coating. Dit dient om het rolgeluid van de ketting te minimaliseren. Vergeleken met een normaal tandwiel, vermindert een stil tandwiel het kettinggeluid met ongeveer 10dB.

Het tandwiel op de bromfiets

Het grotere tandwiel in een kettingset is het tandwiel. De bromfietsontwerpers monteren de tandwielen op het achterwiel. Daar pakt het kettingwiel de ketting op en zet de op deze manier overgebrachte kracht om om het achterwiel aan te drijven. Zuiver stalen tandwielen, die van aluminium en symbiose van beide metalen of van meerdere legeringen die op elkaar liggen, komen veel voor.

Stalen tandwielen moeten na het frezen opnieuw worden gehard. Dit is de enige manier om een ​​adequate roestbescherming te bereiken. Dit uithardingsproces is echter ook nadelig omdat de toegevoerde warmte ervoor zorgt dat de stalen tandwielen minimaal kromtrekken.

Het aluminium kettingwiel wordt begunstigd door zijn lage gewicht en absolute precisie tijdens koude uitharding. Bovendien bevat het aluminium silicium, wat zorgt voor een minimale zelfsmering. Aluminium tandwielen zijn echter duurder en slijten sneller.

Stealth-tandwielen zijn momenteel het optimum in de kettingset. Deze hightech tandwielen zijn gemaakt van staal en duraluminium, een ultralicht materiaal dat wordt gebruikt in de ruimtevaart. Duralminium heeft een sterkte die dicht bij die van staal ligt. En de treksterkte is meerdere malen hoger dan die van aluminium. Tests hebben aangetoond dat de levensduur van stealth-tandwielen ongeveer drie keer zo hoog is als die van aluminium tandwielen. Tegelijkertijd zijn deze tandwielen van duralminium ongeveer de helft lichter dan modellen van staal.

De bromfietsketting

Als kracht via een ketting moet worden overgebracht, worden bijna altijd rollenkettingen gebruikt. De verbinding van de kettingschakels door een huls op een rol is slijtvast, grotendeels scheurvast, gemakkelijk te vervaardigen en gemakkelijk te onderhouden. Kettingen voor bromfietsen en motorfietsen hebben ook rubberen ringen of lamellen en staan ​​bekend als O-ring en X-ring kettingen. Lamellen en rubberen ringen in de rollenketting verbeteren de smering.

De zogenaamde pitch is belangrijk voor alle ketens. Dit betekent het aantal kettingschakels per meter, en daarmee de grootte van de afzonderlijke kettingschakels, die voor elk model bromfiets of motorfiets individueel is.

Het is meestal mogelijk om een ​​andere kettingsteek op een machine te gebruiken. Het is vaak voordelig om een ​​kleinere kettingsteek te gebruiken. Als u bijvoorbeeld een 520 ketting monteert in plaats van een 530 en een aluminium tandwiel en het supersportrondsel voor verdere gewichtsreductie, kunt u 1,5 kilogram leeggewicht op uw bromfiets besparen.

De overbrengingsverhouding van de bromfiets wijzigen

Elke maatregel aan de kettingset hangt af van welk doel je wilt bereiken door de overbrengingsverhouding op je bromfiets te veranderen. Om de topsnelheid te optimaliseren, moet de vertaling zo zijn ontworpen dat het maximale vermogen van de motor en het behalen van de maximale snelheid in de tijd samenvallen. In dit geval is het resultaat een langere overbrengingsverhouding op de bromfiets, de zogenaamde speedtuning.

Kies een kortere overbrengingsverhouding om de acceleratie te verbeteren. Je moet bij deze powertuning een hoger brandstofverbruik verwachten, maar dit is minimaal en komt niet altijd voor. Als uw motor geen toerenbegrenzer heeft, moet u ervoor zorgen dat de motor in de hoogste versnelling niet te veel toeren maakt.

Een lange overbrengingsverhouding is een goed idee als u het brandstofverbruik wilt verminderen. Nadelen zijn de langzamere acceleratie en de maximale snelheid wordt meestal ook verlaagd.

Rijd je veel met een duopassagier, dan loont het zeker de moeite om de overbrengingsverhouding op de bromfiets aan te passen voor het rijden in paren. Een kortere overbrengingsverhouding is nodig om hetzelfde rijplezier te beleven als solo met een hoger gewicht.

Al met al moet gezegd worden dat de meeste bromfietsen de neiging hebben om te lang vertaald te worden door de fabrikanten. De wettelijke bepalingen en eisen met betrekking tot voertuiggeluid zijn hiervoor de aanleiding. Met de lange overbrengingsverhouding worden lagere motortoerentallen gereden, wat de akoestische uitstoot vermindert.

Om een ​​kortere overbrengingsverhouding te bereiken, moet u ofwel het rondsel verkleinen of het tandwiel vergroten. Als u de langere vertaling kiest, doet u precies het tegenovergestelde. Een belangrijke tip: het rondsel mag nooit minder dan 15 tanden hebben, anders is de slijtage enorm.

Overbrengingsverhouding bromfiets berekenen

U kunt een formule gebruiken om de grootte van het rondsel en het tandwiel, het aantal tanden en de kettingsteek te berekenen.

i = overbrengingsverhouding (-) n = snelheid van tandwiel i (1 / min) z = aantal tanden van tandwiel i (-) d = steekcirkeldiameter van tandwiel i (mm)

ik = n1 / n2 = z2 / z1 = d2 / d1

Je kunt het jezelf ook makkelijker maken en gebruik maken van een van de rondsel- of kettingcalculators die gratis online beschikbaar zijn.

LET OP: Wijzigingen in de overbrengingsverhouding op de bromfiets moeten in de voertuigpapieren worden vermeld. De vertaling maakt deel uit van de exploitatievergunning. Als u de opgave niet laat doen, verloopt het rijbewijs van uw bromfiets.

Share this post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to Blog
De waardering van schakelonderdelen.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.2/10 gebaseerd op 48 reviews.